Sunday, September 21, 2008

KEM PEMANTAPAN E-BADAH UITMS SESI JULAI 2008

SALAM..
Pada 20 dan 21 sept (sabtu ahd yg lepas) telah berlangsungnya program KEM PEMANTAPAN IBADAH di Surau Utama.
Program ini bermula pd pukul 8.30 pagi (sabtu) dgn sedikit pengisian ringkas dan mantap insyaAllah dr Ustaz Che Bakar. Main tntatif bermula dgn khadiran ustaz Zamri dr UitmS dan Ustazah Norhayati dr KAGAT utk slot BENGKEL SOLAT sehingga waktu zohor…
Lepas sama2mnunaikan slt berjemaah zohor, masing2 mengambil ksempatan utk QAILULLAH, ada juga yg nk study , berukhwah dan sebagainya. Slot diteruskan lagi dgn CERAMAH MENGENAI AMALAN BERPUASA dr Ustaz Zulkifli bin Ibrahim dr UitmS until asar.
Then, solat Asar berjemaah dan bacaan Mathurat. Pastu masing2 dibenarkan pulang utk mengemas diri dan sbgainya dan datang semula pd pkul 6.15ptg utk ready buka pose. Sblm masuk waktu, kita mengisi masa yg ada dgn zikrullah...dan bila tibanya waktu buka pose..ALLAHU AKBAR, ALLAAHU AKBAR!! Masing2 mengenakan manisan kurma di lidah sptmana Sunnah Rasulullah SAW anjurkan.

Petang tu, ana balik lmbat skit la ..almaklum lah ‘umah’ dekat je kat..serapi..he2!saje nk siapkn taip utk blog ni skit.so, yg tinggal ana, ifah, n afifah..sempat gak la tgok 2org muslimin ni wat kje2 mcm ‘contractor’!he2!..dorg kna mengeluarkan air ‘teh peng’ dr model lubang kubur ni coz esknya dah nk guna kubur ni utk masukkn ‘modelmayat’ kdalam tu.sapelah org tu ek..hehe!actly dorg dah korek lubangkubur ni jumaat mlm,kbtulan malam tu hujan lebat sangat,lbat dr yg bese!!.so, bertakung la air tanah kat dlm tu..
Hu2..!masa tgok dorg kuarkn air pkai baldi tu, pastu penyek2kan tanah, ada plak AMik ksmptan yg pegi CARI CACING skali..eerrr..kdg ada skit terasa GeLi gakla..em, tp if pk balik, kita sume asal dr tanah kan!?btul tak..tapi kbnyakan dr kita geli dgn tanah iaitu asal kejadian kita sndiri..SEE..!!HINA tak kita sbnrmya..yes!kita kena sedar bahawa kita berasal dr dr tanah, yg letaknya di bawah..kita sujud juga mnymbah ke Bumi, meletakkan anggota kemuliaan kita(kepala) yg paling tinggi pd tubuh kita, kmbali serendah2martabat iaitu ke tanah..dan akhir hayat kita juga akan kmbali ke TANAH. Jadi kita smua adalah sama..mcm lagu.. ‘KITA SERUPA..LALALA..KITA SERUPA..”lalala…
Slepas buka pose, kami solat maghrib berjemaah dan tadarus sndiri2 slpas Itu. Kami sekali lg dijamukan dgn moreh after solat Tarawikh ,.ada karipap, mi goreng, air the o n baki nasi buka pose td yg bnyak lg xabis..after tu ialah slot bimbingan Siswa yg di conduct oleh ajk yg dtugaskn utk beri pngisian, insyaAllah. Dlm pukul 10 lebih slot tu hbih n masing2 pulang ke klej masing2.yg Gading ke Gading, yg Kolej Serapi ke Serapi la..tapi di Serapi, kami merancang utk tido di surau blog2 shj mlm tu, takot2 QIAMULLAIL esok pg xbgun..hu2!
Ditaqdirkan esok nya dlm kul 3.30 pg Hujan lebat yg tidak terkira..habih lencun peserta2 termasuk ajk dr Seri Gading bergegas dtg ke Surau Utama. MashaAllah, betapa kita dpt lihat smangat MUJAHADAH mereka utk still dtg ke Surau, qiam dan bersahur bersama wpun pg tu hujan lebat. Ana bertolak ke surau dlm kul 4 lbih la..time tu dh agak reda skit hujan.


Lepas dr solat Subuh berjemaah, pulang ke bilik dan berkumpul smula pd pkul 8.30pd. slot yg seterusnya ialah BENGKEL PENGURUSAN JENAZAH yg bermula hmpir pukul 9. Kami diterangkan mengenai pengurusan jenazah yg betul, hukum2 dlm cara pngurusan jenazah,dll lg. sblum itu, slot dimulakan dgn tayangan video keinsafan, video Penciptaan Manusia (proses kejadian manusia) berdasarkan dalil dr alQuran dan Hadis dan video klip lagu Rabbani; anak Soleh..video paling best ialah dimana ustaz Sabri dr KAGAT mnnjukkan video mayat yg di POST MORTEM OLEH PIHAK HOSPITAL..mayat tu di ‘siang’ kulit mukanya separuh dan tengkorak kepala myat itu digergaji dan di kopak utk keluarkan otak yg ada ddlmnya.sungguh ngeri tp sungguh bermakna krn berpluang lihat secara life wpun di vdeo shj. Tmbahan ada lg ditnjukkan jenis rupa2 mayat yg matinya dlm kdn yg mengerikan dan mnyayat hati…yg putus kaki, terburai perut,putus kepala dan mcm2 lg. Para peserta ada yg tutup muka krn takot tp curi2 lihat di antara ruang jari mereka, ada yg memg berani btul dan mcm reaksi yg dpt dilihat drp mrka.he2..!

Teori yg disampaikan oleh ustaz td, dilanjutkan dgn slot PRAKTIKAL PENGURUSAN JENAZAH. Ustazah telah menunjukkan kpd peserta Muslimat tntg pengurusan bg jenazah Wanita, cara menyediakan kain kapan, memandikan jnzah dan mengapankan jenazah .


Alhamdulillah, ana mewakili para peserta yg lain rasa bersyukur sangat mndapat ilmu pngetahuan yg sgt berharga ini, yg mungkin agk sukar oleh org lain mndapat peluang utk mnyertai program2 sebegini..insyaAllah, kami akan mnfaatkan ilmu yg kami perolehi dr program ini selepas ini di mana.. mungkin satu hari nti perlunya kami aplikasikan ilmu yg kami dpat ini pada masa akn dtg, dan mungkin terhadap pengurusan jenazah bg ahli kluarga sndiri..dan itu yg lbih pnting sbnrnya, skurang2 pndedahan awal telah diberikan dan nti tidak lah kekok utk mempraktikkannya pula ye..mudah2an, insyaAllah…
Jazakallahu khairan pada adik2 dan sahabat sperjuangan yg telah turut serta menyertai dan membantu dlm pngurusan bg mnjayakan program ini even directly or indirectly. Moga apa yg baik itu dtgnya dr Allah dan yg kurang itu dtgnya dr kelemahan kmi sndiri dan hopefully dpt di improve pada masa2 yg akn dtg, insyaALLAH..

Sedikit dr ana, ana mohon jutaan maaf yg tidak terhingga atas kelemahan diri ana dlm mnjalankan tugas dimana selaku AJK PUBLISITI DAN PENDAFTARAN, telah kurangnya Publisiti dijalankan terutamanya di pihak Muslimin..myb disebabkn kelemahan ana sndiri..dimana berlakunya Miscom’ antara 2pihak dan tmbhan lg ana yg masih lg baru dlm pegang jawatan dlm JPS sndiri dan masih belajar sdkit sbnyak dr sg pengurusan dan tugasan yg diberi..insyaAllah,I’ll learn from the mistake n improve it soon.,thanks 2 all akhwat /ajk2 lain yg telah sedia mmbntu ana dlm tugasan ana selama ni.jzakillahu khairan..ukhwah Fillah Abadan abadaa..
Wassalam….

3 comments:

pencinta-Nya yg Esa. said...

slm,wargh syok nyer.rugi nyer x pi ari tu..

Nur said...

tu la pasal..xper, insyaAllah, lenkli ada progrm ilmiah sbgini, try jgn lpaskan pluang utk participate keh..hehe..

Uwais Al-Qarni said...

Alhamdulillah makin menjadi tradisi jps untuk membuat kem permantapan ibadah...teringat zaman ana untuk memulakan program ini dengan mehnah dan tribulasi dari HEP...hehe teruskan perjuangan dan terus berusaha untuk wat setiap sem...:)