Friday, September 12, 2008

NIAT tidak mengizinkan CARA...?

Salam ukhwah..
msti antum tertanya2 kan, ape isu yg ana nk sntuh dlm tajuk ini.."NIAT MENGIZINKAN CARA"..dan msti rasa mcm agk skema, nape ana mnggunakn term ' mengizinkan'..dan tidak pula guna term 'MENGHALALKAN' cara..?haa..itula , sebenarnya yg ana nk bwa berbincang dgn antum dlm topic ini..sbb ana bukanlah ustazah atau pakar dlm agama, cumanya, berdasarkan dr ilmu yg ana pelajari dr alQuran dan hadith serta input2 yg bermanfaat dr majlis2ilmu yg ana hadiri, itulah hakikatnya yg ana sedari..huhu, msti smar2 lgi kan apa sbnrnya yg ana nk citer..
sbnarnya cmnilah..ana bg satu cth situasi..kita nak wat kebajikan or bnda baik la senang kata, tp caranya bertentangan dgn syariat Islam..for example; derma kpd pusat kbajikan masyarakat atau ank2yatim, dgn mnggunakn duit perniagaan yg haram or ada riba dlm bisnes tersebut..niat bisnesman tu memg baik, tp cara dia mendapatkan rezeki/ sumber pndapatan tu adalah salah dan HARAM dcc Islam..tu memg dah sah2 jelas la..NIAT TIDAK MENGHALAKAN CARA!
tp apa yg saya nak kaitkan dgn tajuk niat tidak mengizinkan cara adalah dimana..erm..cthnya, kita nk dtg majlis ilmu(usrah)la senang kata...dan pada mulanya usrah tu di hadiri muslimin dan muslimat yg agak ramai la(lbih dr sorg) dan penyampainya adalah sorg ikhwah la..insyaAllah, dgn niat menuntut ilmu krn Allah..ok lg la..tp, bagaimana pula ditaqdirkan, usrah pd minggu akn dtgnya, hanya dihadiri beberapa org muslimin dan 2org shaja muslimat atau lbih pliknya sorg muslimah shja yg hadir..antum bayangkanla..4/5man versus 1muslimah dalam 1 usrah..huhu apa jadik??? tak tau jd apa...itu yg ana nk bawa antum berfikir dan mgkn bleh bri pndapat dgn situasi td...adakah itu dibenarkan/ diizinkan dlm kita nk menuntut ilmu dgn Niat niat LILLAHITAALA..tp cara sebegitu, adakah manis jika dipandang dr sudut iman2 yg sebenar2nya kpd Allah..
Taqwa adalah satu tingkatan iman yg paling tinggi dimana sifat HATI-HATI dalam setiap tindakan kita didunia ini agar tidak terjerumus ke dalam prkara yg HaRAM walaupun yg SYUBHAH...insyaAllah..fikir2kanla..adakah niat kita yg baik utk mnuntut ilmu td mengizinkan cara kita dlm keadaan nisbah bilangan laki dan pompuan yg sebegitu..dan skali lg..sbb tu ana nk antum bfikir adakah ia ""NIAT TIDAK MENGIZINKAN CARA" atau "NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA..hal ini kerana bukanlah selayaknya ana nk mghukum Halal atau haram nya dlm situasi td...cuma sekadar ingin memberi peringatan buat ana dan sahabat2, serta adik2 lain yg baru berjinak dlm usrah atau majlis ilmu supaya bijak dlm mnjaga ihtilat( batas pergaulan) dan iman masing2..insyaAllah..wallahu'alam bisshowab...afwan kathira if 'terlebih sudah',..hehe..salam.daaa..

2 comments:

nadeeya said...

Salam..yer..betul..Ana nak tambah sket..sbg peringatan dan perkongsian jua, ana dan antum..kadang2 dalam ketidaksedaran kiter, berhubung dgn lelaki/perempuan atau sekadar menganggapnyer kakak/abang/adik, tidak kirala menggunakan telefon atau mesej pun dikira sbg niat tidak mengizinkan cara gak..mesti ada perasaan berbolak balik jugakan..baik yang si wanita,mahu pun yang si lelaki..Tepuk dada tanya iman..Kalo tak de hal atau perkara penting, tak perlu la berhubungkan?Wallahu'alam..

Nur said...

SYUQRAN ATAS PENAMBAHAN YG CUKUP BAIK DAN TERKESAN, INSYAALLAH MOGA ADA PERBAIKAN DR KITA SUME..SALAM