Monday, December 27, 2010

nk cakap sayang pun susah..


kite sayang kawan kite
tapi kite jarang skali meluah yg kite syg die
ntah2 mmg xpernah pn luahkn yg kite syg die,
so, no wonder la lau de pun xrealize yg kite syg die..
tapi lau kite dh luahkan kite syg dia pun
dia wat dono je..or xkesah pn kite syg die ke tak
mmg la kite rasa puas sbb kite dh luahkn kat die yg kite syg dia..
masalahnya skrg adalah...
sama ada dia hargai atau tidak
perhatian, prihatin dan kasih syg yg kite berikn pd dia..
msti sedih dan kecewa kan bile menyayangi org yg tidak menghargai
malah tidak menyayangi kite pun..
hurm..myb die syg..
tapi de tak tnjuk..
so, kite assume die tak syg kite..
habis , nk wat cane..
syg bukan leh dipaksa
lau korang syg seseorang dgn ikhlas..
spatutnya sayangilah diri die tanpa bersyarat
dan tanpa mengharapkan balasan..
barulah adanya hidup beerti pada memberi..
so, skunk ni..xkesahlah sama ada die syg aku ke tak..
asalkan... aku tetap syg die kerana Allah..
sebab..
korang saudara seakidah, seperjuangan dan seangkatan
dan se-se yg lain...hek3..
ape2pun..aku sayang korg sume..

Tuesday, November 23, 2010

DOA SEORANG ISTERI

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan
Ya AllahSekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tangankudititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya………..
suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu?
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya
Tetapi Ya Allah…………
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..
Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinyakeluar dari terus terlenaYa Allah..
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri..
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmat Mu
Ya Allah sesungguhnya..
Aku lemah tanpa petunjukMu..
Aku buta tanpa bimbinganMu..
Aku cacat tanpa hidayahMu..
Aku hina tanpa RahmatMu..
Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Solehah
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yang kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu
Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihiIsteri yang solehaIsteri yang sentiasa dihati
Amin, amin Ya Rabbal Allamin..
-Untuk yang bergelar dan bakal bergelar isteri...
Semoga menjadi isteri solehah..
Penyejuk hati sang suami...
Dipanjatkan doa pada Illahi..
Agar kita dapat merasai nikmat menjadi seorang isteri
yang dicintai lagi dikasihi suami...insyaAllah...
-hidup beerti dgn memberi-

Thursday, October 21, 2010

suara hati hati-hati mencari hati..

oh hatiku..
dimana hati ku, dimana imanku..
aku mencari mu stiap detik
aku merinduimu stiap saat
aku perlukan mu di stiap ketika..

oh hatiku.. mengapa terasa jauh skali..
jauh dr diriku yg memerlukan mu..
kenangan kite bersama
tatkala suke dan duke..
membuatkan aku slalu merinduimu..
lebih2lagi dikala aku di dlm kesdihan dan kedukaan
engkau menguji di kala aku sendirian..

oh hatiku..
dulu engkau yg membimbingku
di kala aku bercelaru..
dulu engkau yg meningatkn ku
di kala aku sedang buntu..
dimana diri mu disaat ini..
tatkala aku perlukan mu..
aku yakin..
Allah jua merinduimu..
rindu untuk mendengar keluhan suara mu..
rindu utk mendengar rintihan mu..
di manakah dikau
duhai suara hatiku yg dulu..

oh hatiku..
dulu engkau pernah dididik dgn tarbiah islamiah
dgn akhlak yg terpuji..
dgn iman yg terpelihara..
dgn ibadah yg mantap..
dgn amal jamaie yg deras dan cergas..
justru, mengapa kini engkau menjauh..
mengapa kini engkau menyepi..
tidakkah engkau rindu pada Ilahi..

oh hatiku..
kembali la pada ku..
kerna aku sangat merinduimu..
kerna aku sangat memerlukan mu..
disaat air mata yg menitis ini..
sungguh aku kata kn yg aku amat menghargai kehadiran mu..
dan aku berharap agar dikau bersama2 aku..
sampai kapan dan gimana pn keadaan ku..
aku tetap ingin bersamamu..
justeru,
pulanglah oh hatiku....

..luahan suara hati ke hati yg pernah bertakhta di dalam hati ini..
-dr hati yg perlukan hatinya dulu kembali, kerna hati nya kini sedang sepi dan sendiri-..

Tuesday, September 7, 2010

wanita..please, jgn lemah sangat..!!!

selawat dan salam ke atas kekasih Allah Rasulullah s.a.w..

wanita kaum yg lemah,
hakikatnya ya.. mmg lemah,
itupn lau nk compare kekuatan fizikal angkat berat ke, bergusti ke dgn kaum adam.
tp xjugak lau nk compare dgn yg satu ni..
ngandung 9 bulan,
uruskan umah tangga sehari suntuk lepas balik kerja,
bangun malam uruskn ank kecil yg nanges..
haa..kaum adam, pikirkan, sanggup ke..??kuat ke..?sbar ke..??
justeru kaum hawa esp muslimah..
please ana mohon, jgn la lemah sangat,
jgnlah lemah pd pujuk rayu kaum adam bukan mahram
pd yg menggoda, memujuk rayu, memuji kecantikan mu, semata2 ingin memiliki tubuhmu,
jgnlah lemah pd nafsu mu yg ingin menyayangi dan disayangi pd yg bukan halal buatmu,
jgnlah lemah pd keinginan nafsu untuk berzina, bersosial tanpa had, dan berhibur tnpa batas,
jgnlah lemah pd trend fashion duniawi yg bertentangan dgn syariat islam itu sndiri,
hanya dugaan yg seremeh ini yang engkau mudah kalah..
sedangkan cabaran dan mehnah dlm menjaga anak, menguruskn umahtangga
engkau boleh hadapi dgn tabah dan sabar..
tp engkau kalah dgn nafsu mu..

mengapa..??
dimana silapnya..?kalau itu yg ngkau tnyakan..
justeru ana bertanya kembali....
apakah engkau telah memacak tiang iman yg teguh dlm hatimu..?
dimanakah engkau letakkan cinta Allah dihati mu berbanding kepada makhluk lain?/
bilakah kali terakhir engkau menangis kerana mngenangkan dosa2mu pd Allah..?
adakah engkau istiqomah dgn tahajjub, taubat, dan munajat mu pd Allah setiap malam..?
berapa kalikah engkau mengingati Allah dlm sehari..??
adakah time solat shj..(tu pn sure, sbb xkhusyuk pn..),
adakah time bace doa..(hati bukan btul2 mnsyukuri pn, skadar cukup syarat n xsabar nk suap nasi kt mulut je)..justeru, bilakah,..berapa lamakah..??
ana rasa dr situ, antunna sume leh menilai sjauh mana kekuatan antunna dalam diri, dalam iman, dlm hati..
g mana..sudah dapat mengkoreksi diri atau belum..??


ana pohon banget..(waduh..tetiba aja kluar jawanyer nih..hehe.maaf ye.salu sgt tonton filem endon, inilah jadinya..)
peliharalah akhlakmu dihadapan ajnabimu,
hiasi la diri mu dgn senyuman yg terlindung dan budi bahse yg lembut tp tegas
dlm mempertahankan pegangan mu dgn syariat islam,
bukan mudah, tp bukan susah..dekat kn diri mu dgn Ilahi..
nescaya hatimu dpt membezakan antara yg haq dgn yg batil
dpt membezakan mana yg perlu dan mana yg tidak
dpt membezakan mana yg halal dan mana yg haram
dan dapat memilih 'imma syakura wa imma kafura'...
wanita...tolonglah..jgn lah lemah..
jika kamu lemah, nescaya lelaki akan lemah...
pabila lelaki lemah, msyarakat lemah, negara lemah dan segalanya akan musnah..
justeru wanita..,kuatlah..
yakinlah engkau kaum yg kuat, ..
dan hakikatnya pd ana, wanita memg kuat..
wallahu'alam...

Monday, August 16, 2010

Ketika Allah memilihmu untuk ku...

Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..Ingin ku beri tahu padamu..Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..Orang tua yg begitu sempurna..Dengan cinta yg begitu membuncah..Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..

Maka, padamu ku katakan..Saat Allah memilihmu dalam hidupku,Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..
Padamu yang Allah pilihkan untukku..Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..Maka, ketika Dia memilihmu untukku,Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..Karena kelak kita akan satu..Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,Kau dan aku akan menjadi ‘kita’..

Padamu yg Allah pilihkan untukku..Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..Maka ketika Dia memilihmu untukku,Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..Itulah visi pernikahan kita..Ibadah pada-Nya ta’ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..Namun tatap mataku, tersenyumlah..Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..Maka dimataku kau adalah yang terindah,Kata2mu adalah titah untukku,Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..Maka kalau kau berkenan ku meminta..Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..Yang darahnya mengalir darah syuhada..Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…Ku memohon padamu.. Ridholah padaku,Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..

Saturday, May 15, 2010

kemurungan bila kehilangan...~

Cabaran tercabar di alam pekerjaan..
dgn diri keseorangan..
bile termenung sendirian,
pasti aku rasa kesunyian,
namun kdg terasa juga ketenangan ..
kerana tiada gangguan..
namun bila gangguan hadir, aku terganggu
terganggu dalam suka,

dan akhirnya terganggu dalam gembira..
tapi bila ia pergi, gangguan yg dulu memberi duke dan kecewa...
dimana dia, kemana ia..aku mencari nya..
namun tidak ketemu jua..

akhirnya baru aku tersedar yg hadirnya hanyalah sementara..
hadirnya sekadar memberi kegembiraan dalam dunia ku yg kesunyian..
memberi ku kekuatan dan semangat utk bekerja..
namun semangat itu tibe pudar dan hambar tatkala ia pergi..
ia pergi kerana terpaksa..
kerana hakikat membataskan segalanya..
hati merajuk kecewa..
hati merintih nestapa..
jiwa merayu hiba..
jiwa membentak lara..

tak mampu nak diungkap,
tak larat nak diluah,
hati yg perit menelan segalanya..
kerna hakikat itu dr Tuhan,
kerna yg haq dan yg halal itu pasti memenanginya..
aku sedar hakikat ini, aku sedar taqdir ini..
rindu yg sepi akan kubawa pergi..
kasih yg lara ku biarkan ia merana…
utk siapa, utk bagaimana..hanya tuhan yg menjalankan ia..
aku yg sendiri, menelan sendiri..
dia yg berpunya, mg bahagia selamanya..

selamat tinggal duhai kasih..
mg kasih yg sepi takkan dtg kembali dan berulang lagi..
cukup sekali, cukup kali ini..
hati yg rapuh takkan terima dirimu lagi..
salam kemaafan, salam ketenangan..
mg pemergian mu, ada pengganti yg lebih baik buatku…
sob…~.~…

Monday, March 1, 2010

suar pendek vs suar panjang..?

kemenangan atau keberkatan..?kemewahan atau keberkatan..?kejayaan atau keberkatan...? persoalan2 ini kadg2 jarang skali bermain diminda kita pabila kita dalam suatu keinginan yg ingin dicapai.pastinya semua org ingin kn pkara yg mnyeronokkan, menggembirakn dan yg positif spt kemenangan, kekayaan, kemewahan, kesenangan dll. xde org zaman skrg ni esp yg inginkan kemiskinan, kekalahan dll. nk compare dgn zaman sahabat2 rasulullah dulu yg sanggup berada dlm kemiskinan semata2 utk kekal tawaduk dan demi mnjaga ibadahnya kpD ALLAH.Tp, jarang skali nk ketemu.he2..tp xplah, kesenangan juga xbemaksud membawa smata2 kita akn lupa diri.kena pndai cari, gunakan dan salurkan pd tempat yg halal dan sepatutnya la, mengikut landasan Islam..bukan landasan alasan nafsu diri kita semata,.barulah dapat Keberkatan..insyaALLAH. KEBERKATAN..?tertarik utk membincangkn psl term ni..sbb perkara ni jarang nk terpikir dek akal dan iman kita yg senipis ..?ntah..kulit bawang ke, buih lautan ke ..ape je2lah.cuba kita bayangkan, time skolah dulu, masa kita jawab exam tp ada sesekali tu kita tiru kawan, sediakan 'toyol' kat bawah meja, copy paste kawan punyer kerjatanpa ada usaha nk solve sendiri..?berkat x ilmu yg kita perolehi ek...?hurm..
lagi..time kita keje..masuk kul 8 - 5..tp rehat n ngulor nye lg byak dr wat kje..paham2 la org yg dh berkerja tu cne..lau stakat num pagi xpe la..tp smbung lg borak2, ada yg bbual2 panjang, saje lmbat2nkn nk stat kje dll..berkat tak ea rezki gaji yg kita dapat tu..?bg anak bini makan lg..? berkat ke tidak dorg makan hasil dr gaji yg tidak setimpal dgn kje yg kita wat seharian or bulanan..>?tepuk dada tanya iman..
lagi dan lagi, lau tengok org be
rsukan skrg,..esp yg femes ialah bola sepak skrg. for sure kita nak kan kemenangan dalam mana2 pertandingan. dan pemakaian jersi bersluar pendek sudah menjadi kebiasaan dalam permainan.tu la agenda yahudi utk mengaburi akal dan iman kita sehingga pemikiran umat2 islam kini sudah dihasut dgn cara pemakaian bersukan yg tanpa kita sedari telah melanggar etika dan syariat yg telah Islam ajarkan.dsini mari kita lihat sama2..bukan niat ana utk mengutuk, mengata dan membuka aib mana2 pihak.hanya skdar membuka minda, menyedarkan iman kita kembali tentang ape yg Allah tlh perintahkn pd kita. jgn lah kita beralasan bermacam2 utk menidakkan syariat Allah semata2 utk menegakkan yg biasa atau semata2 ingin memudah2kan syariiat islam yg hakikatnya Islam itu mudah.

salah ke berpakaian sluar pendek..?dimana salahnya..? pkai di umah bersama org yg mahram;xsalah, pkai suar pendek yg bawah lutut pun xsalah. so, xde masalah utk pakai.namun, bila bermain bola skrg ni mesti org pakai suar p
endek yg leh kta terlalu pendek.bukan atas lutut lg dah, takat peha dh pattern skrg ni. ana nk bertanya skit la..yelah, ana ni bukan pandai sgt bab2 bola sepak ni.tp kalau pakai suar panjang ke, suar pendekyg bawah lutut ke, nt men mesti akan Kalah ke...???pasti ke akan kalah..?lau kata yg leceh, xmana yg lecehnya eak..?leh gtau x sape yg tahu..?tp biarlah iman yg berkata2 , jgn la nafsu yg menguasai ape yg ingin dikatakan.. contoh yg terbaik dlm bersukan telah dibuktikan; dengan menutup aurat pun, pelari pecut wanita telah juara dalam pertandingan tersebut. tp nape lak kita nk cmpare kan yg pakai suar pendek pn ada yg menang..menang kalah memg adat pertandingan walau g mana keadaan pn.itu memg pasti. tetapi, ANTARA ADAT DAN SYARIAT, MANA YG HARUS DIPERTAHANKAN..?? ITULAH YG INGIN DIPERSOALKAN SEHINGGAKAN BARULAH DATANGNYA KEBERKATAN DALAM SETIAP KEMENANGAN DAN KESENANGAN..?.. Ayyuhal muslimun, sedarlah..pemikiran kita kini kdgkla terpengaruh dan telah terhasut oleh agenda yahudi sndiri sama ada dlm hiburan, sukan, media skrin atau bercetak, berpakaian dll..sama ada kita menyedarinya atau tidak. terpulang pada amalan yg kita bekalkan utk akhirat dan iman yg kita bentengkan utk menghadapi ujian duniawi ini. mantapkanlah jiwamu, sihatknlah akal mu, upgrade kan lah imanmu.mg yg terbaik utk mu hanyalah dr Allah.. sekian coretan dr Pengemis Cinta Allah..

Monday, February 8, 2010

Tafaddhol masykurah ya Ustaz Zahazan...

view zoom in dr pintu..huhu..
lampu masjid yang gedabak di centre ruang solat masjid.so exclusive!tp nape aku takot melihatnya..huhu..
jauh di mata dekat dipandang..alhmdulillah.ada nya skrin ni, cm tgok dr dekat je..very clear! ngee..duk tepi pintu je la katakan.senang skit nk kuar balik dulu nt.haha..
anyway, sangat menakjubkan dan membuat ana tergamam mendengar ceramah serta segala hujah Ustz Zahazan pd jumaat mlm minggu lalu.kagum dengan kehebatan Allah yg menganugerahkan beliau kelebihan sebegini..subhanallah..!

Friday, January 8, 2010

CORETAN KEHIDUPAN DUNIA...


Salam ketaqwaan wat sume hamba Allah yg dikasihi keranaNya..Hari2 berlalu kepada kita smua dgn berurutan,kita hanyalah digiling ajal sedangkan mata melihatnya..masa muda yg telah berlalu tidak akn pernah kembali, dan uban yg keruh tidak akn pernah hilang. Justeru aku melihat pelbagai ragam, pe’el dan sikap manusia pada masa kini yg juga buat pengajaran dan teladan bagi diri ini yg sering alpa dan lalai kala ketikanya.

Kadangkala aku sgt heran dgn keadaan kita sendiri..dunia sdg meninggalkan kita, sdgnkan akhirat pula sdg menghampiri kita.tetapi mengapa kita slalu sibuk dgn yg akn pergi dan lalai dr apa yg akn datang kpada kita..seolah2 kita tidak akn melangkahkan kaki kepadanya. Aku sering berfikir..jiwa manusia sering kali tidak berbahagia dgn apa yg ia dapatkan dari dunia..sehinggakan mereka sendiri menghukum mengenai keadilan Allah pada mereka.aku teringat satu firman Allah yg bermaksud, xsemestinya ape yg kita rasa kan baik buat kita,tp ia adalah baik buat Allah, dan xsemestinya buruk atau tidak baik buat kita, buruk juga dcc Allah. BAIK DAN BURUK DR ALLAH buat kita pasti ada hikmahnya.. justeru aku ingin skali mrungkai cerita hari2 ku yg berlalu tntng manusia dan kehidupan..

Hari2ku yg lalu, aku melihat seorang isteri yg menduakan suaminya bersama teman akrab lelakinya yg lain.dia jatuh hati dan mula sayang gile pada laki ni.namun, dia berasa kalah pada perasaannya sendiri dan mohon nasihat dariku.aku mengatakan yg sgalanya akn brmula dr dirinya sendiri.dia perlu bina kekuatan utk mempertahankan rumahtangganya (jika masih sayang keluarga nya sendiri).ape2pn atas pilihan sendiri.jika benar tindakannya, seeloknya dia tidak lg terus berhubung dgn lelaki td, bg mengelakkan maksiat dr berterusan di blkg suaminya..sayang…wajahnya cantik..tp akhlaknya tidak dipelihara dgn baik..justeru jgn persoalkn “ ADILKAH ALLAH PADAKU..”..Allah telah berfirman, “..wahadainahunnajdain, imma kafuura wa-imma syakura”..pilihlah antara jalan kebaikan(kesyukuran) ataupn jalan kekufuran yg ALLAH telah beri dan tunjukkan..

Hari2ku yg lalu, aku pernah mengenali insan2 yg luarannya kelihatan wara’. Bertanda hitam di dahi.., mengaji alQuran pada masa kelapangan, solat dijaga, kdgkalan berpikir secara Islamic thinking namun mulut nya ‘tidak berpagar’..sering kata2nya mengecikkan hati pihak yg mendengar, tidak beradab dan bertapis bila berbicara, bercakap mengenai perkara2lucah secara sinis di khalayak umum..di manakah silapnya…sehingga aku tidak memahami dimana kesucian hati yg dibina dlm ibadahnya selama ini.kerana aku percaya, ‘lidah yg bersih’ dtg dr hati yg suci,..wajah yg seri dtg dari hati yg suci dan murni.. Ali bin Abi Thalib berkata, “ Siapa yg menyatukan enam hal dlm dirinya, beerti dia tidak meninggalkan satu jln pun menuju ke syurga dan satu pintu pn dari neraka.

1- Orang yg mengenal Allah dan mentaatiNya

2- Orang yg mengenal syaitan dan menjauhinya

3- Orang yg mnegenal kebenaran dan mnegikutinya

4- Orang yg mngenal kebatilan dan menjaga diri darinya

5- Orang yg mengenal dunia dan menolaknya

6- Orang yg mengenal akhirat dan mencarinya

Hari2ku yg lalu, aku melihat manusia berpusu2 mencari kegembiraan, ketenangan dan kebahagiaan dengan dunia, hiburan dan seisinya. Dimana hakikat iman yg dahaga dan lapar dlm diri mereka. Hakikat ketenangan yg mereka cari adalah dengan kekotoran, hakikat kebahgiaan yg dicari dgn penyeksaan yg sndirinya akn merobek2 imannya sendiri. Hiburan tidaklah salah dcc Islam.Islam itu seni. Hiburan itu juga seni.tp Islam punya syariat yg harus di landasi.ia menjadi salah pabila terkeluar dr landasan itu. Wahai saudaraku, hari2kita di dunia ini semakin berkurang hakikatnya. Kita semua berjalan dgn menjulurkan lidah ke blkg dunia..kita smua takut akan kefakiran dan sgt tamak pada materi duniawi..seakan2 kita akn hidup selamanya..kita semua takut akan kefakiran tetapi tidak takut akan perhitungan pd hari esok dan kita semua takut akan kelaparan ttpi tidak takut akan siksaan Allah. Yahya bin Mu’adz berkata, “ orang yang paling dikasihi adalah jika ia takut akan siksa api Neraka sebagaimana ia takut akan kefakiran , lalu di akhirat ia masuk Syurga.”

Hari2ku yg lalu, aku pernah mengenali kenalan ku yg cukup baik dan mesra dgn semua org. namun aku dapat tahu, sayangnya..hari2nya yg dulu yg pernah dilaluinya adalah sgt ‘gelap’..bermula dr merokok, tidur drumah kawan, clubbing, ‘minum’ dan akhirnya tewas dgn nafsu sendiri, kesuciannya telah diberi dgn rela hati pada teman lelakinya. Begitu mudah syaitan menjalan kn kerja2nya terhadap manusia. Dengan sekali bisikan, tindakan mendahului segalanya. Hati ku meruntun sendirian..seperti aku pula menyalahkan diriku sendiri kerana tidak sempat betemu dgnnya sebelum ini, mnjadi sahabatnya lantas membimbingnya ke jln yg benar. Tapi, sume ini pasti ada hikmahnya. Keseronokan dunia menjadi pilihannya tanpa memikirkn kemurkaan Allah atas perbuatannya. Aku terpikir sendirian..seseorg yg mencintai kehidupan dunia dgn panjangnya kehidupan terkadang mencelakakannya, keceriaannya akn hilang, yg tersisa hanyalah pahit kehidupan setelah manisnya hilang.hari2 telah menyengsarakannya, sehingga dia tidak sedikit pun melihat yg membahagiakannya.

Sehubungan itu wahai saudaraku, jika jiwa itu menjauh dari kebenaran ,maka kita akn membentaknya. Dan jika dia menghadap dunia dengan meninggalkan akhirat, maka kita akn menahannya.Dia menipu kita dan kita menipunya, hanya dengan kesabaran kita akan dpt mngalahkannya. Muhammad bin alHanafiyyah berkata, “ Sgala sst yg dicari bukan kerana Allah, niscaya akn hancur.”

Belajarlah sesuatu dari kehidupan mu..ambillah pengajaran dr apa yg berlaku dsekelilingmu…laksanakan ape patut kamu lakukan, tinggalkan ape yg patut kamu elakkan..mg selamat Fiddunya wal-akhirah..amin ya rabbal’alamin..~
WASSALAM...~

-CORETAN HIDUPKU & LUAHAN HATIKU-

Thursday, January 7, 2010

CORETAN KEHIDUPAN

salam kemaafan wat imanku yg kusayangi dan kuhargai setiap waktu.kdgkala diri ini tewas dan lalai dlm menjaga, memelihara dan memulihara mu slalu.namun, hamba Allah yg hina ini masih belum tertutup pintu hati lh utk sntsa memperbaiki kelemahan, mengakui dan mnyedari setiap mistake yg pernah dilakukan, insyaallah.alhmdulilah, masih disaat ini ku diberikan kudrat dan kekuatan jiwa utk memperbaiki sstgah perkara dan juga berpeluang utk menyucikan hati.mudah2n. insyaallah..
dlm coretan kehidupan minggu ini, hati ku tergerak utk berkongsi tntg seorang 'gurl' ni yg dikatakan statusnya telah bertunang.gurl ni sungguh cantik, gebu dan attarctive dikalangan staff2 di tmpat kerjanya.ape yg menyedihkan, penah satu hari ni, ana ternampak gurl ni telah meletakkan maruah harga dirinya ditahap yg lebih murah dr yg sepatutnya.xdelah terlalu rendah, tp still against what had been guided in our syariah which are de allowed some other man pegang tangan de, berlaga badan bila jalan rapat2 dgn sengaja, suap menyuap makanan dll 'aktiviti kemesraan'..what i was thinking, its so sad dan terkilan sedikit. persoalan 'mengapa, mengapa, dan mengapa' berlegar2 diruang hati dan fikiran ku.huk2..adik2ku dan saudara2ku seakidah dan sejantina..sayangilah anugerah kecantikan yg Allah dh kurniakan padamu,justeru hiasilah akhlakmu secantik rupa parasmu.pada ana sungguh merugikan dgn anugerah kecantikan yg Dia dh beri, tp akhlaknya hurmm..hancus..! sayang..sayang..dan sayang...hati ana menjerit dan merintih kesedihan melihat saudara, shabat dan adik ana yg terpedaya dgn pujukan, rengekan,pujian dan segala mcm lg lah dari seorang lelaki.we r not perfect, but xsalah we try to be perfect or try to be better..snts sedar akn yg haq dan yg batil bg stiap tindakan juga kesilapan yg pernah kita lakukan. tp tu la manusia, slagi buku tidak bertemu dgn ruas, slagi dahi tak terhantuk kedinding, slagi 'tak terkena' dgn kesan tindakan salah yg mereka lakukan, mereka xkan pernah sedar itu satu kesilapan.
wallahu'alam....