Wednesday, November 4, 2009

TAULIAH UTK BERDAKWAH...PERLU KER...??

Petikan dr akhbar berita harian (5nov2009)..yg berbunyi; "Pada masa sama, ia juga dapat membendung gejala negatif yang boleh mendatangkan keburukan seperti kebanjiran penceramah agama tidak memiliki kelayakan atau ilmu untuk menyampaikan ajaran Islam kepada orang lain. " adalah mengenai isu dr.asri dipertikai kredibilitinye utk mnyampaikan ceramah di kaca tv ataupn ditmpat umum telah mncetuskn satu persoalan diminda ku. mengikut hujah yg dikemukan oleh pihak jais, memg ada rasionalnya.(sila baca lebih lanjut..disini berita harian link). dan dr Dr. asri sndiri berpendapat..

"Malah, jika orang yang pakar dalam agama dan berpengetahuan, mengapa perlukah ‘lesen’ tauliah itu?

Inilah antara persoalan sinis dilontarkan sebilangan masyarakat berikutan tindakan Jais menahan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin kerana berceramah tanpa tauliah, baru-baru ini sehingga mengundang reaksi yang pelbagai. Mohd Asri sendiri mempertikai tindakan Jais itu kerana menganggap dirinya bukan orang asing di negara ini dan pandangan beliau boleh dibaca dalam akhbar perdana selain mengajar di Universiti Sains Malaysia (USM)."

dan pada pikiran ana pula, ceramah is 1of the dakwah's method.slain dr kelas agama, usrah,ta'lim dll.ha..yg ni, kena ada tauliah tak ea oleh phak jais or mana2 jabatan agama utk deliver ilmu islam pd masyarakat or individu lain.kalau kata perlu and mesti gak dpt pengesahan or pentauliahan, ana rasa mcm tak wajar je bunyi nyer.walau mcm mana alasan skalipun.setahu ana, rasullullah dan para sahabat xde pn kena mnta pentauliahan dr mana2 jabatan agama pd masa dulu, wpun memg xde pun jais ke jakim pd masa dulu. sedangkan org kafir sgt menentang perjuangan dakwah islam di kwsn dan dlm masyarakat mereka,.bukan kata ajaran sesat yg macam hari ni je, malah zaman dulu, masyarakat nye memg dh sesat, dgn penentangan yg sgt hebat kpd org islam utk berdakwah dan menyampaikan ilmu islam kpd masyarakat time tu.u see..xde pn perlu pentauliahan dr sesape pd masa tu utk menyampaikan dan menyebarkan islam,melainkan itu la perintah allah pada rasulullah, para sahabat, tabiin dan yg seterusnya utk amar maaruf nahi munkar..sehinggalah kita hari ini yg menyambung rantai perjuangan dakwah Rasulullah menyebarkan islam.

di manakah kekuatan umat islam pd masa kini,sehinggakan utk mnyampaikan dan menyebarkan ilmu islam pn kita bertelagah sesama sendiri..umat islam sndiri menyusahkan saudaranya yg lain utk menegakkan islam di muka bumi allah.menyalahkan itu xkena, ini xkena, sedangkan ape yg dibuat tu adalah perkara baik dan pihak yg berkuasa juga tahu mengenainya.jd permasalahannya, tepuk dada tanya iman. adakah ada komplot disebalik penghalangan bg dr.asri untk menyampaikan ilmu islam, membuka minda masyarakat, dan utk menyedarkan umat islam tntang realiti kehidupan ataupn, takot dgn keberanian dan kelantangan dr.asri ni sekiranya beliau bersuara mnyentuh isu2 yg sensitif ttp benar dr kaca mata islam..

ish..ana pn ada rasa risau gak, ye la..ana ada ikut usrah..ada wat kelas agama..ada ngajak org wat baik, ada tegur org yg wat silap,..sume tu nk kena pegi jaiJ ke utk wat permohonan dan dapat pentauliahan dr mereka..hurm.perlu ke? perlu ke ? perlu ke?..dgn procedure yg berderet, lambat, birokrasi lg..perlu ke..ana buat lillahi taala..atas dasar perintah allah yg suruh amar maaruf nahi mnkar dan mnjalankan tgungjawab kita sbg khalifah.tp dalil2 dr alquran xde pn statekn.."dan mintalah kamu pentauliahan dan pengiktirafan dr pihak yg berwajib"..xde pun..
habis cane ek..hurm..alu pikir la sndiri..tepuk tangan tanya iman dan ilmu yg ada didada.wallahu'alam...

salam perjuangan..dr Mujahidah Uitms....

3 comments:

Wirdas Habib said...

Salam..isu tauliah yang dimainkan oleh jais adalah semata-mata untuk merosakkah imej org yg ingin membawa kebenaran...lgpun tugas hakiki jais untuk membendung maksiat seperti jom heboh tidak pula dijalankan tetapi sibuk menangkap org yg menyebarkan fakta yg benar dan kebenaran...inilah dunia sekarang.....

Nur said...

thats true!ana sokong skali.baru tbaca hari tu hadis sahih antara tnda2 kiamat berlaku permusuhan atau pertelingkahan sesama umat.hurm.. sedayh sgt dgn isu ni.kdg bingung pikirkn org yg berilmu pengetahuan lbih2 lg dlm agama tidak mampu menilai haq dan kebaikan lebih2lg bila melibatkan isu politik kotor zaman skrg ni.wallahu'alam..

kak yong said...

erm..betoi2..abehla sume kena tangkap sbb kena ada tauliah dulu..
p/s: rasanya mujahidah uitms tu kena tukaq jadi mujahidah ex-uitms..hehe