Tuesday, October 13, 2009

UJIAN DASYAT TERHADAP IMAN

Ketika dunia dilanda perang,

Kacau dan bilau tidak terbilang,

Walaupun hanya engkau seorang,

Amal ibadat jangan dikurang.

Inilah yang dikatakan antara kedasyatan ujian terhadap iman seseorang diakhir zaman. Seperti mafhum dari sebuah hadis sahih Bukhari yg menyebut tntang seseorang yang beriman diwaktu pagi, tiba2 dia mnjadi kafir di waktu petang.bgtu juga dgn seseorg yg masih beriman dwktu ptg, tiba2 esok paginya dia mnjadi kafir.bgtu pntas dan cepat perubahan berlaku.kenyataan ini ingin menunjukkn bhwa iman yg betu mahal boleh gugur dalam satu mlm atau satu hari shja, shingga ramai yg sanggup menggadaikan imannya hanya kerana ingin mndapatkan sedikit harta ataupun sdkit kenikmatan. Dunia lebih dicintai dcc mereka drpd iman mereka. Dan menurut riwayat Ibnu Majah, beliau menambahkan,” kecuali orang yg hatinya dihidupkan Allah SWT dgn ilmu. Mudah2n Allah mnjadikan kita diantara org2 yg berilmu dan mengamalkan ilmunya, sehingga dgn itu allah swt akn mnyelamatkan kita dari ujian yg dasyat ini.

“Ujian dasyat terhadap iman, hampir menggoncang asas pegangan, dipagi petang dikiri kanan, iman didada jgn dilepaskn.”

Begitulah kuatnya cabaran yg dihadapi bagi org2 yg salu ingin berusaha mnjaga dan memperbaiki imannya dari smsa ke smasa.smakin dijaga, smakin tidak putus asa syaitan menggoda. Lbih kuat lagi ujiannya pabila seseorang itu berada bersendirian tanpa sahabat2 atau biah yg soleh yg dapat membantu meningkatkan imannya.justeru mereka sharusnya lebih berhati2 trhadap stiap bisikan hawa nafsu smada yg dtg dr diri sndiri atau dari bisikan syaitan durjana.

Ana percaya bahawa kekuatan adalah milik ALLAH dan kekuatan kita adalah dari Nya. Justeru walau dmana kita pergi, dgn siapa kita bergaul, slagi kita merasai bhwa iman yg kita bina slama ini mnjadi kekuatan kita, iman kita itulah akan menjadi benteng kita kepada kemaksiatan di sekeliling.insyaallah. apa yg berlaku kdg2 seseorang itu tahu dia sememangnya dikurniakan iman. Namun, pabila disuatu tmpat atau masa yg terdapat godaan yg mnjahanamkn dskeliling, dia mnjadi alpa dan tidak merasai atau sedar akan ‘senjata iman’ yg dia miliku. Hal ini kerana, jika dia menyedari bahwa iman yg dia miliki itu sbgai benteng kemaksiatan bginya, maka dia akan berusaha mnjaga imannya dari terpedaya dgn sgala godaan yg ada.insyaallah. oleh yg demikian, semestinya dari smasa ke smasa , berusahalah utk ‘recharge’iman slalu dgn ibadah dan amal soleh kita yg ikhlas smata2 krna allah.

Iman kita boleh dikatakan seperti bateri hnphone kita juge lah.perlu di cas salu, spaya boleh digunapakai. Bayangkan if bateri dh kong, xleh nk kata ape la. Nk onn je mati balik. Nk on je, terus off.tkleh nk guna dh.tp bersyukurla kita ini yg dikurniakan oleh Allah ,iman yg masih hidup. jika iman atau hati kita sudah mati, binasalah nasib kita di akhirat nanti. Samalah nasib kita spt bateri hpon kita yg dh kong tadik.haa..nk ke cmtu..?tamo2…!so, jom !upgrade amal ibadah to recharge our iman n to prevent all the kmaksiatan.insyaallah..Barulah HARD ROCK IMAN.!

INGIN AKU JADI INSAN YG MENJADI DIANTARA 15 MUSUH IBLIS INI

· Imam yg adil

· Orang kaya yg rendah hati

· pedagang yg jujur

· org alim yg solatnya khusyu’

· org beriman yg suka memberi nasihat

· org beriman yg pengasih

· org yg bertaubat dan tetap atas taubatnya

· org yg tidak mahu berbuat kemungkaran

· org beriman yg sentiasa berwudhuk

· org beriman yg banyak bersedeqah

· org beriman yg berkelakuan baik

· org beriman yg member manfaat kpd org lain

· org yg mengamalkan dan terus menerus membaca alQuran

· org yg mnegakkan ibadat pd waktu malam, sedangkan org lain tidur dgn nyenyaknya..

5 comments:

+akufobia+ said...

aa.jom kalahkan syaitan.bishibishi.

Nur said...

kalau kalahkn dia, ingtlah firman allah tntg janji syaitan yg akn menggoda ank adam shingga hari kiamat.setan tu xakan putus asa menggoda kiter.so,wat pe bazir masa kalahkan de. nafsu kita ni yg plu snts dididik dan juga plu salu upgrade iman sbg benteng.tu yg pnting.insyaallah.hebatnya de boleh blasah syetan..hehe..

+akufobia+ said...

kalahkan tak sama dengan belasahkan.tengok tu.tak faham ayat.bishi.ye la.mengalahkan syaitan dengan dengkidengki syaitan.tak buat apa yang boleh buat syaitan suka.

Nur said...

haa..yelah.btl la kalau gtu. habih dah bunyi 'bishi'..cam dlm filem lak, ada bunyi belasah ke tmbuk ke..ngee..btul, jgn wat ape yg de suke. wat ape yg allah suke..insyaallah.na3..

+akufobia+ said...

aa.betul.