Saturday, January 31, 2009

GI MANA RASA DGN SOLAT KITA SIH…??

assalamualaikum warahmatullah..

Msti antum pernah dgar filem ‘ada apa dgn cinta’..tp kali ni,mari kita diskusi pula tntg Ada apa dgn solat’. Ya! Ada ape dgn solat yg kita laksanakan slama ini. Adakah solat kita tlah mberi kesan di hati kita or dtangkn perubahan pd diri kita. Apa yg kita harapkan sebenarnya dr solat fardhu yg kita dirikan? Huh, rabiatul adawiah..jgn memain.dikatakan; siap tulis kat nisan beliau..” ya Allah,kalau aku solat kerana inginkan syurga mu, maka cmpakkanlah aku ke nerakamu..”..amacam bleh?kita pe macam…?lepas solat..,’assalamualaikum waramatullah( kanan), assalamualaikum warahmatullah (kiri)..zummm…dgn bangga terus mengatakan ‘hurmm..lega aku dah solat!..’wahh…perasan sungguh bkn?!sejauh mana pen’dirian’ solat kita..telah berdiri teguh ke dgn seteguh2nye kew..?yg mana perintahnya sesuai dgn firman Allah : “Aqimushsholah..” maksudnya; ‘dirikanlah solat’. Ia bknlah skadar menunaikan semata2, tp yg diinginkan Allah adalah pendirian solat yg membentuk peribadi mukmin yg teguh dlm ketaqwaannya kpd Allah. Tp malangnya, apa yg terjadi..kita sering kali or mudah sgt berasa puas hati setelah bersolat..asal dh melaksanakan solat 5 waktu, alhamdulilah’ ucapan kita. Tidaklah mnjadi 1 kesalahan..btullah tu kita pnjatkan kesyukuran krana telah slesai mlaksanakan perintah Allah yg fardhu itu dlm sehari. Namun, jarang skali ada hmba Allah yg merasakan belum puas bersolat kerana belum merasakan kenikmatan atau kesan dr solat yg didirikan slama dia bersolat.

Cuba kita sama2 merenung..selalu tak kita lakukan perkara ini.. muhasabah diri kita setelah memberi salam dimana kita berfikir sejenak , ‘adakah aku khusyu’ dlm solat ku tadi?’, ‘dimanakah pikiran ku semasa aku bersolat tadi?’, ‘adakah aku betul2 hidangkan solatku hanya untk Allah semata atau ada niat2sampingan yg lain?’ dan mcm2 lagi.

Astagfirullahal’azim..istighfar dn bertaubat lah kita jika xpernah langsung muhasabah sedemikian..x terlintas kah di pikiran kita tntg sejauh mana Allah menerima solat kita. ? sedayh rasa hati bila sia2 saja solat yg kita lakukan. Yaa..sudah pastinya, kita memg sukar utk khusyu’ dlm solat.tapi sekurang2nya, bila kita berfikir sjenak dan slalu muhasabah tntg solat kita, xsalah bukan kalau kita snts berusaha utk khusyu’ dlm solat kita.insyaAllah. Allah lebih Mengetahui apa yg berada dlm hati2kita justeru mujahadah la kita sume dlm mendirikan solat terutamanya solat fardhu kita sehari semalam demi meraih mardhotillah wa sa’adah fiddunya wal akhirah, bkn saja itu malah berdoalah agar kita snts diberi kekuatan dan petunjuk dlm menjadi mukmin, super mukmin, dan terusan Super Duper Mukmin di muka Bumi Allah, insyaAllah.

persoalannya..gi mana la sih dgn solat kita?..jawapannya : ''alu pikir la sndiri k'.

Wallahua’alam…. Hamba Allah yg juga dlm proses mencari dan merasai knikmatan mendirikan solat demi menggapai redha dan Cinta Ilahi.

No comments: