Monday, March 1, 2010

suar pendek vs suar panjang..?

kemenangan atau keberkatan..?kemewahan atau keberkatan..?kejayaan atau keberkatan...? persoalan2 ini kadg2 jarang skali bermain diminda kita pabila kita dalam suatu keinginan yg ingin dicapai.pastinya semua org ingin kn pkara yg mnyeronokkan, menggembirakn dan yg positif spt kemenangan, kekayaan, kemewahan, kesenangan dll. xde org zaman skrg ni esp yg inginkan kemiskinan, kekalahan dll. nk compare dgn zaman sahabat2 rasulullah dulu yg sanggup berada dlm kemiskinan semata2 utk kekal tawaduk dan demi mnjaga ibadahnya kpD ALLAH.Tp, jarang skali nk ketemu.he2..tp xplah, kesenangan juga xbemaksud membawa smata2 kita akn lupa diri.kena pndai cari, gunakan dan salurkan pd tempat yg halal dan sepatutnya la, mengikut landasan Islam..bukan landasan alasan nafsu diri kita semata,.barulah dapat Keberkatan..insyaALLAH. KEBERKATAN..?tertarik utk membincangkn psl term ni..sbb perkara ni jarang nk terpikir dek akal dan iman kita yg senipis ..?ntah..kulit bawang ke, buih lautan ke ..ape je2lah.cuba kita bayangkan, time skolah dulu, masa kita jawab exam tp ada sesekali tu kita tiru kawan, sediakan 'toyol' kat bawah meja, copy paste kawan punyer kerjatanpa ada usaha nk solve sendiri..?berkat x ilmu yg kita perolehi ek...?hurm..
lagi..time kita keje..masuk kul 8 - 5..tp rehat n ngulor nye lg byak dr wat kje..paham2 la org yg dh berkerja tu cne..lau stakat num pagi xpe la..tp smbung lg borak2, ada yg bbual2 panjang, saje lmbat2nkn nk stat kje dll..berkat tak ea rezki gaji yg kita dapat tu..?bg anak bini makan lg..? berkat ke tidak dorg makan hasil dr gaji yg tidak setimpal dgn kje yg kita wat seharian or bulanan..>?tepuk dada tanya iman..
lagi dan lagi, lau tengok org be
rsukan skrg,..esp yg femes ialah bola sepak skrg. for sure kita nak kan kemenangan dalam mana2 pertandingan. dan pemakaian jersi bersluar pendek sudah menjadi kebiasaan dalam permainan.tu la agenda yahudi utk mengaburi akal dan iman kita sehingga pemikiran umat2 islam kini sudah dihasut dgn cara pemakaian bersukan yg tanpa kita sedari telah melanggar etika dan syariat yg telah Islam ajarkan.dsini mari kita lihat sama2..bukan niat ana utk mengutuk, mengata dan membuka aib mana2 pihak.hanya skdar membuka minda, menyedarkan iman kita kembali tentang ape yg Allah tlh perintahkn pd kita. jgn lah kita beralasan bermacam2 utk menidakkan syariat Allah semata2 utk menegakkan yg biasa atau semata2 ingin memudah2kan syariiat islam yg hakikatnya Islam itu mudah.

salah ke berpakaian sluar pendek..?dimana salahnya..? pkai di umah bersama org yg mahram;xsalah, pkai suar pendek yg bawah lutut pun xsalah. so, xde masalah utk pakai.namun, bila bermain bola skrg ni mesti org pakai suar p
endek yg leh kta terlalu pendek.bukan atas lutut lg dah, takat peha dh pattern skrg ni. ana nk bertanya skit la..yelah, ana ni bukan pandai sgt bab2 bola sepak ni.tp kalau pakai suar panjang ke, suar pendekyg bawah lutut ke, nt men mesti akan Kalah ke...???pasti ke akan kalah..?lau kata yg leceh, xmana yg lecehnya eak..?leh gtau x sape yg tahu..?tp biarlah iman yg berkata2 , jgn la nafsu yg menguasai ape yg ingin dikatakan.. contoh yg terbaik dlm bersukan telah dibuktikan; dengan menutup aurat pun, pelari pecut wanita telah juara dalam pertandingan tersebut. tp nape lak kita nk cmpare kan yg pakai suar pendek pn ada yg menang..menang kalah memg adat pertandingan walau g mana keadaan pn.itu memg pasti. tetapi, ANTARA ADAT DAN SYARIAT, MANA YG HARUS DIPERTAHANKAN..?? ITULAH YG INGIN DIPERSOALKAN SEHINGGAKAN BARULAH DATANGNYA KEBERKATAN DALAM SETIAP KEMENANGAN DAN KESENANGAN..?.. Ayyuhal muslimun, sedarlah..pemikiran kita kini kdgkla terpengaruh dan telah terhasut oleh agenda yahudi sndiri sama ada dlm hiburan, sukan, media skrin atau bercetak, berpakaian dll..sama ada kita menyedarinya atau tidak. terpulang pada amalan yg kita bekalkan utk akhirat dan iman yg kita bentengkan utk menghadapi ujian duniawi ini. mantapkanlah jiwamu, sihatknlah akal mu, upgrade kan lah imanmu.mg yg terbaik utk mu hanyalah dr Allah.. sekian coretan dr Pengemis Cinta Allah..

4 comments:

Unknown said...

semoga dimaafkan dosa mereka yang jahil.

Nur said...

jahil tp tahu hukum..?cane tuu ea? hurm..tepuk dada tnya iman..cari dan gapai la hidayah dr allah semampu mu..insyaallah.wallahu'alam..

The Beach Boy said...

ade pemain eropah yg bkn islam tp pakai 'tight' tutup lutut.. masih bole men dgn baek ,siap jaring gol lg...

Nur said...

tingkiu beach boy atas sokongan.. xde alasan sbnarnya kan utk kita beramal dgn amal islami..Allah lebih tahu ape yg terbaik wat kita..thats haqiqatul islam..